שחזור רצועות בברך

שחזור רצועות בברך

כל מה שצריך וחשוב לדעת על תפקידן של הרצועות הצולבות בברך ועל הליך שחזור רצועות בברך בעמוד שלפניכם! 

בכל אחת מהברכיים בגופנו, ישנן שתי רצועות צולבות, האחת קדמית והשנייה אחורית. בנוסף לרצועות הצולבות, ישנן 2 רצועות צדיות בברך – האחת בצד הפנימי – המדיאלי, ואחת בצד החיצוני, הלטרלי.

הרצועות הצולבות הן למעשה מבנה תוך מפרקי המחבר בין עצם השוק לעצם הירך ותפקידן לשמור על יציבות הברכיים בתנועות שונות במישורים שונים.

הרצועות הצולבות קרויות כך מכיוון שהן שוכבות בהצלבה זו על גבי זו, כאשר כל קרע באחת מהרצועות עלול ליצור מגבלה בתנועה ופגיעה ביציבות הברך ולכן קיימת חשיבות רבה לאבחון נכון ובזמן ובמידת הצורך, למעורבות כירורגית במסגרת ניתוח שחזור רצועות בברך המבוצע בשיטה ארתרוסקופית. 

קרע ברצועות הצולבות – מה חשוב לדעת? 

היווצרות קרע באחת מהרצועות הצולבות בברכיים מתרחש בעיקר על רקע פגיעה טראומטית/חבלתית בברכיים כתוצאה מפציעת ספורט טראומטית ו/או טראומה אחרת עקב מעורבות בתאונת דרכים, תאונות עבודה וכדומה.

ברוב המקרים, בעיקר בפציעות ספורט, נפגעת רצועה צולבת אחת (לרוב הרצועה הצולבת הקדמית), כאשר לעתים מתלווה לה פגיעה באחת הרצועות הצידיות (לרוב הפנימית-מדיאלית).

פגיעה רב-רצועתית המערבת את שתי הרצועות הצולבות, לרוב נובעת ממנגנון פגיעה עם אנרגיה גבוהה יותר ותתכן גם בפציעות ספורט, אך שכיחה יותר בתאונות דרכים ומצבים טראומתיים המערבים פריקה של הברך.

לרוב תתלווה לפגיעה בשתי הרצועות הצולבות גם פגיעה משמעותית במבנים נוספים בברך. 

קרע ברצועה הצולבת מלווה בתסמינים כגון: כאבים חזקים וחריפים באזור הברך, נפיחות של הברך, הגבלת משמעותית בטווחי הברך וקושי או חוסר יכולת בביצוע פעולת כיפוף הברך או יישורה המלא.

עם הופעת תסמינים אלו, קיימת חשיבות רבה לאבחון הקרע באחת מהרצועות הצולבות על ידי אורטופד מומחה, כאשר הליך האבחון כולל בדיקת גופנית ואמצעי דימות וביניהם MRI. 

מהו ניתוח שחזור רצועות בברך? 

ניתוח שחזור רצועות בברך (לרוב שחזור רצועה צולבת קדמית / שחזור ACL) הוא הליך ניתוחי המיושם ע"י ארתרוסקופיה במסגרתה מחדירים דרך שני חתכים זעירים בקדמת הברך את מכשירי הניתוח הזעירים הכוללים גם מצלמה אופטית המשדרת אל מסך בחדר הניתוח.

מטרת ההליך היא השתלת גיד הנלקח מהמנותח עצמו או מתורם.

גיד זה משמש כשתל אותו מקבעים בתעלות בשני חלקי הברך באמצעות פינים הנספגים בגוף. עם סיום ההליך קיבוע השתל, המנתח תופר את החתכים הזעירים בקדמת הברך וחובש את הברך.

במקרים בהם הניתוח מבוצע לחזור של מס' רצועות שנפגעו, לעתים משולבת השיטה האתרוסקופית יחד עם שיטה פתוחה במידת הצורך, וכמובן נעשה שימוש במספר שתלים, עפ"י הצורך.

ניתוח שחזור רצועות בברך כולל הליך שיקומי המתמקד ברובו בשלב הראשוני בשליטה על הכאב, בעבודה על טווחי התנועה עד הגעה לטווחים מקסימליים ובחיזוק השרירים המסייעים לייצוב הברך והגפה התחתונה בכלל.

ההליך השיקומי משתנה מאדם לאדם והוא נמשך בין 8-12 חודשים, בתלות במורכבות הפגיעה והניתוח, שעם סיומם ניתן לחזור לכל פעילות.  

ד"ר ליאור לבר – אורטופד מומחה לניתוחי שחזור רצועות ברך 

ד"ר ליאור לבר הוא אורטופד פרטי מומחה בעל התמחות ברפואת ספורט ופציעות ספורט, המתמחה בכל סוגי הארתרוסקופיות וטיפול זעיר פולשני בפציעות ספורט.

התמחות זו בא לידי ביטוי בביצוע ניתוחי ולאורך כל 15 שנות פעילותו בענף האורתופדיה הוא ביצע מאות ניתוחי שחזור רצועות בספורטאים מענפי ספורט שונים ובאנשים נוספים אשר התמודדו עם קרע באחת מהרצועות הצולבות.

לאחר ההליך הניתוחי המבוצע על ידו, ד"ר ליאור לבר מלווה את המטופל לאורך כל תקופת השיקום במסגרתה מושם דגש על מניעת פציעות חוזרות כחלק מההליך השיקומי וזאת באמצעות שיטות שיקום מתקדמות ובשיתוף פעולה עם הצוות המשקם את המטופל.

מאמרים נוספים
קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)
uncategorized

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה
פציעות אורטופדיות

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה

ספורט מועיל וחשוב לבריאותנו, אולם פעילות מאומצת ללא בקרה או ספורט מקצועי, עשויים לייצר עומס חריג על מערכת השלד והשרירים ולהוביל לפציעות ספורט. ספורטאים חובבים