קרע בגיד הארבע ראשי

מהו קרע בגיד הארבע ראשי (Quadriceps Tendon)?

קרע בגיד הארבע ראשי הינו פציעה נדירה אך חמורה המתרחשת כאשר הגיד המחבר את שריר הארבע ראשי לפטלה (כיפת הברך) נקרע. הארבע ראשי הינה קבוצה של ארבעה שרירים, המצויים בקדמת הירך. השרירים הופכים בחלקם המרוחק לגיד אחד – גיד הארבע-ראשי – התחבר לפיקה בחלקה העליון. לגיד הארבע ראשי תפקיד משמעותי במנגנון היישור של הברך והוא מאפשר לכופף וליישר את הרגל. קרע בגיד בברך פוגע במנגנון היישור ומייצר קושי משמעותי בהליכה.     

האם ניתן לטפל בקרע בגיד הארבע ראשי שלא באמצעות ניתוח?

במקרים מסוימים של קרע בגיד בברך בהם הגיד הארבע ראשי נקרע באופן חלקי בלבד ניתן יהיה לטפל בפציעה שלא באמצעות ניתוח כאשר במקרים מסויימים ניתן לשלב גם זריקות ביולוגיות (למשל הזרקת PRP לגיד) תחת הנחיית אולראסאונד, לאזור הקרע החלקי. הרופא יבחן יחד עם המטופל את ההיסטוריה הקלינית שלו, יבצע בדיקה קלינית והדמיה. אם לאחר מכן יקבע הרופא כי הפציעה ניתנת לטיפול שלא באמצעות ניתוח, יקבע הרופא את ברך המטופל בסד צירים ויאפשר דריכה על הרגל ככל הניתן (לעתים בעזרת קביים לתקופה מוגבלת). עם החלמת הגיד, לאט לאט יתאפשר שיפור בזוויות הכיפוף של הברך עם שחרור של הסד בהמשך והמטופל יידרש לבצע טיפול פיזיותרפי להמשך השיקום וההחלמה והחזרת התפקוד המלא.

כיצד ניתוח לשיקום קרע בגיד הארבע ראשי מבוצע?

ד"ר לבר סבור כי ניתוח לשיקום קרע בגיד הארבע ראשי צריך להיעשות באמצעות התערבות כירוגית מינימלית. על כן, ד"ר לבר מבצע לרוב חתך קטן מעל פיקת הברך באזור הקרע. לרוב, תלוי בין היתר במצב הגיד וכמה זמן חלף ממועד הפציעה ועד הניתוח, ישתמש ד"ר לבר בעוגנים ארתרוסקופיים אשר הינם עוגני תפירה מיוחדים בכדי לקבע את הגיד הקרוע חזרה לפיקת הברך. ד"ר לבר מעדיף את הגישה הניתוחית הזו על פני גישות ניתוחיות לפיהן יש לקדוח חורים בעצמות המטופל. כמו כן, גישה ניתוחית זו הוכחה כיעילה ביותר לשיקום קרע בגיד הארבע ראשי וכבעלת התוצאות הטובות ביותר. 

קרע במיניסקוס בברך - ניתוח קרע במניסקוס
קרע בגיד בברך

מה משך ההחלמה לאחר ניתוח לשיקום קרע בגיד הארבע ראשי? 

התחברות מלאה של גיד הארבע-ראשי לפיקת הברך לאחר ניתוח כאמור אורכת בממוצע כ-6 שבועות; על כן, חשוב מאוד לשמור על הגיד המתוקן במהלך התקופה האמורה. במהלך ששת השבועות שלאחר הניתוח תקובע רגלו של המטופל באמצעות סד צירים ותתאפשר לו תנועה שתעלה באופן הדרגתי (זוויות משתנות בהדרגה) עד להחלמה מלאה. מרבית המטופלים יכולים לשוב לפעילות ספורטיבית לאחר 3-4 חודשים לאחר הניתוח.

במקרים של קרע בגיד הארבע ראשי מומלץ להתייעץ עם אורתופד ברכיים המתמחה בפציעות ספורט או אורתופד ספורט מנתח.

למידע נוסף בנוגע לניתוח לשיקול קרע בגיד הארבע ראשי, או בכדי לשוחח על אפשרויות הטיפול הקיימות עבור כאבי ברכיים, אנא צרו קשר איתנו בארתרוספורט לתיאום ייעוץ עם ד"ר ליאור לבר.

מאמרים נוספים
קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)
uncategorized

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה
פציעות אורטופדיות

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה

ספורט מועיל וחשוב לבריאותנו, אולם פעילות מאומצת ללא בקרה או ספורט מקצועי, עשויים לייצר עומס חריג על מערכת השלד והשרירים ולהוביל לפציעות ספורט. ספורטאים חובבים