קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה הצולבת האחורית (PCL) ושחזור רצועות בברך , הן במסגרת עבודתו בחו"ל בשהותו בספרד, ארה"ב ואנגליה, והן בארץ, כרופא בכיר ביחידה לטיפול בפציעות ספורט בבית החולים הלל יפה

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

הרצועה הצולבת האחורית (PCL) ממלאת תפקיד מכריע ביציבות הברך. זו למעשה הרצועה הגדולה והחזקה בברך. היא מטרכבת משני צברי סיבים עיקריים (Bundles) המחברים בין הטיביה (עצם השוק) לפמור (עצם הירך) – ה- Bundle האנטרו-לטרלי (שהוא המרכיב העיקרי של רצועת ה- PCL) ומייצב את הטיביה בעיקר במישור הקדמי-אחורי. וה- Bundle הפוסטרו-מדיאלי, הקטן יותר, שתפקידו בעיקר בייצוב הטיביה בתנועות סיבוביות. 

הרצועה מונעת מהטיביה להחליק לאחור, בעיקר בכיפוף של הברך. 

ישנן 3 דרגות של קרע רצועה צולבת אחורית:

  • קרע PCL בדרגה 1 – קרע חלקי קטן
  • קרע PCL בדרגה 2 – קרע חלקי גדול (קרע כמעט מלא)
  • קרע PCL בדרגה 3 – קרע מלא של הרצועה הצולבת האחורית

קרע ברצועה הצולבת האחורית (PCL)  – איך זה קורה?

על מנת לגרום לקרע רצועה צולבת אחורית נדרשת אנרגיה רבה וחבלה משמעותית לברך. לכן רוב קרעי ה- PCL קורים כחלק מפגיעה רב-רצועתית, בה עוד רצועות בברך נפגעות (יחד עם קרע רצועה צולבת קדמית – ACL ו/או רצועות צידיות). קרע מבודד של הרצועה הצולבת האחורית, פחות שכיח אך בהחלט יכול להתרחש, לרוב מחבלה ישירה לברך כשהיא כפופה. מנגנונים שכיחים כוללים נפילה על ברך מכופפת בספורט, חבלה ישירה לטיביה מלפנים בכיוון אחורי בספורט וכן פגיעה ישירה לברך בתאונת דרכים מה- Dashboard. 

מהם התסמינים השכיחים בקרע רצועה צולבת אחורית (PCL)?

תסמינים נפוצים בקרע רצועה צולבת אחורית כוללים נפיחות, כאב וחוסר יציבות בברך. בפגיעות רב-רצועתיות קיים סיכון מוגבר לפגיעות עצביות ופגיעה ווסקולרית (לכלי הדם סביב הברך) ויש לשלול פגיעות נלוות אלה בהקדם במקרה של טראומה אקוטית לברך.

כיצד מאבחנים קרע ברצועה הצולבת האחורית (PCL)?

בדיקה גופנית יסודית ע"י אורתופד ספורט מומחה / אורתופד ברכיים מומחה להערכת יציבות הברך בכל המישורים ,  יחד הבנת סיפור הפציעה ומנגנון החבלה, וכן תלונות המטופל מכוונים ברוב המקרים לאבחנה או חשד גבוה לקרע ברצועה הצולבת האחורית.

צילום רנטגן אמנם לא ידגים את הרצועות, הסחוסים והמניסקוסים, אך יכול לרמוז ולסייע באבחנה לפי מנח הטיביה ביחס לפמור, וכן להדגים שברי תלישה אם קיימים (המצריכים לעתים התערבות ניתוחית בהקדם) וסימנים נוספים. ישנם צילומי רנטגן מיוחדים שניתן לבצע לשתי הברכיים במקביל ויכולים לסייע גם בהערכת הפגיעה והתזוזה האחורית של הטיביה ביחס לפמור.

בדיקת הבחירה ההדמייתית לאבחון קרע רצועה צולבת אחורית (PCL) היא MRI של הברך ובדיקה זו יכולה לספק מידע לגבי מידת הנזק בברך וכן האם ישנה פגיעה רצועתית נוספת (למשל קרע רצועה צולבת קדמית – ACL, או רצועות נוספות), או קרע במיניסקוס אשר לעיתים מצריך תפירת מניסקוס / פגיעה נוספת במיניסקוסים ו/או פגיעת סחוס בברך. בדיקת ה- MRI יכולה לסייע גם  בהחלטה לגבי הטיפול ותכנונו, כולל תכנון הטיפול הנתוחי במידת הצורך על ידי אורתופד ברכיים מומחה / אורתופד ספורט מנתח מומחה.

מהו הטיפול בקרע רצועה צולבת אחורית (PCL)?

בקרעים חלקיים (דרגה 1 או דרגה 2) או קרעים מבודדים של הרצועה הצולבת האחורית, ניתן לרוב לטפל באופן שמרני / לא ניתוחי. ניתן להשתמש בזריקות אורתוביולוגיות (זריקות PRP או הזרקת תאי גזע) וכן בסד ייעודי לקרע רצועה צולבת אחורית המונע מהטיביה להחליק לאחור ומוריד את המתח מהרצועה הפגועה בלשבים הראשונים של השיקום. בנוסף, פיזיותרפיה ייעודית שהיא לרוב איטית יותר והדרגתית יותר ביחס לשיקום קרע רצועה צולבת קדמית (ACL) מאחר ונרצה להמנע מכיפוף יתר והפעלת ההמסטרינגס בשלבים הראשונים, על מנת להמנע מכוחות המזיזים את הטיביה לאחור יותר מדי. 

במקרים של פגיעה רב-רצועתית, קרע עם שבר תלישה של הרצועה הצולבת האחורית עם ותזוזה משמעותית של העצם שנתלשה, במקרים כרוניים שאינם מסתדרים או במקרה של כשלון הטיפול השמרני (תלונות של חוסר יציבות והגבלה תפקודית), נשקול טיפול ניתוחי לשחזור הרצועה הצולבת האחורית או תיקונה (במקרה של שבר תלישה של ה- PCL). 

שיקום לאחר קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

משך ותהליך השיקום לאחר קרע קצועה צולבת אחורית בברך תלוי בגורמים רבים כמו סוג הטיפול (ניתוחי או לא ניתוחי), מידת הפגיעה (קרע רצועה מבודד, פגיעות נלוות, פגיעה רב-רצועתית), הזמן שחלף מהפציעה, גיל המטופל/ת ורמת פעילותו/ה. 

טיפול שמרני יכול להמשך בין 3-6 חודשים בהתאם למידת הקרע וקצב ההתקדמות בפיזיותרפיה.

השיקום לאחר טיפול ניתוחי בקרע רצועה צולבת אחורי יכול להמשך בין 9-12 חודשים בתלות בהיקף הניתוח ( האם בוצע שחזור PCL בלבד, האם היו פגיעות נוספות, האם בוצע שחזור רב-רצועתי) וניתן לחזור לפעילות ספורט לאחר שיקום מתאים ומוצלח. השיקום לאחר שחזור רב-רצועתי יכול להיות ממושך יותר  גם מעבר ל-12 חודשים בתלות בכמות הרצועות הפגועות והמשוחזרות.    

לאחר ניתוח שחזור רצועה צולבת אחורית, חשוב להתחיל בביצוע פיזיותרפיה בתוך מס' ימים עד שבוע מהניתוח.

השיקום מתבצע על פי פרוטוקול שיקומי ייעודי לאחר ניתוח לשחזור PCL המורכב ממס' שלבים. השיקום נערך בליווי והדרכה של פיזיוטרפיסט ובתאום עם הרופא המנתח ומהווה מרכיב בלתי נפרד וחשוב ביותר בהצלחתו של הניתוח.

לסיכום, קרע רצוע צולבת אחורית (PCL) אולי נראה כמו אתגר אדיר, אבל עם הידע והגישה הנכונים, אנשים יכולים לנווט את הדרך להחלמה בהצלחה. המפתח טמון באבחון מוקדם, הדרכה מקצועית ומחויבות לשיקום. זכרו, לגוף האדם יש יכולת ריפוי מדהימה, ועם זמן, סבלנות וטיפול נאות, תוכלו להחזיר לעצמם כוח ולחדש את אורח חייכם הפעיל.

ד״ר ליאור לבר הינו אורתופד ספורט מומחה בפציעות ספורט ופציעות ברך מורכבות בפרט, בעל ניסיון רב שנים בניתוחי ארתרוסקופיה של הברך וטיפול בקרעי רצועות בברך בארץ ובחו"ל, כולל טיפול בפגיעות רב-רצועתיות (קרעים משולבים של רצועה צולבת קדמית, רצועה צולבת אחורית ורצועות צידיות).

מאמרים נוספים
קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)
uncategorized

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה
פציעות אורטופדיות

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה

ספורט מועיל וחשוב לבריאותנו, אולם פעילות מאומצת ללא בקרה או ספורט מקצועי, עשויים לייצר עומס חריג על מערכת השלד והשרירים ולהוביל לפציעות ספורט. ספורטאים חובבים