אורטופד ברכיים ספורט - ד"ר ליאור לבר אורטופד מומחה לבעיות ברכיים ופציעות ספורט

קרע רצועה צולבת קדמית – מה עושים?

כל מה שצריך וחשוב לדעת על קרע ברצועה הצולבת הקדמית בעמוד שלפניכם.

קרע של הרצועה הצולבת הקדמית היא מפציעות הברך המשמעותיות הקיימות והיא שכיחה יותר בקרב נשים וגברים העוסקים בפעילות ספורטיבית, ובעיקר בכל סוגי הפעילויות הספורטיביות בהן קיים מרכיב של שינויי כיוון מהירים וחדים כגון: כדורגל, כדורסל, טניס, סקי וכדומה.

מנגנון הפציעה כאמור נובע מחבלה סיבובית או פעולת יישור יתר של הברך, היינו ללא חבלה המערבת מגע, אך ישנם גם מקרים הנגרמים מחבלות ישירות בספורט, כמו בפוטבול אמריקאי, רוגבי או כדורגל.

יחד עם זאת, קרע של הרצועה הצולבת או קרע רצועה צולבת הקדמית, עלול להתרחש גם בעקבות פעילות שאינה ספורטיבית, בעקבות תנועות חבלה סיבובית לברך או יישור יתר לברך מקרים של נפילה, החלקה על משטח רטוב, ואף כתוצאה מחבלה ישירה כמו בתאונות דרכים וכדומה.     

מהן ההשלכות של קרע ברצועה הצולבת הקדמית ?

ברוב המקרים, הפציעה מלווה בצליל פקיעה ובנפיחות בברך המתפתחת תוך זמן קצר יחסית. הרצועה הצולבת הקדמית הינה המבנה המרכזי התורם ליציבות הברך ובמקרים אלו, קרע ברצועה הצולבת הקדמית מוביל לחוסר יציבות של הברך והדבר מתאפיין במעידות או בריחות של הברך, תחושת חוסר שליטה בברך ואף בכאבים חוזרים ומקרי נפיחות מעת לעת.

אירועי בריחות ומעידות חוזרים יכולים לגרום לפגיעות נוספות בברך כגון: קרע רצועה צולבת הקדמית, קרעי מניסקוס ופגיעות סחוס וכתוצאה מכך בהמשך, להתפתחות שחיקת סחוסים בברך.

אם כך, מה עושים במקרה של קרע ברצועה הצולבת הקדמית?

בשלב ראשון, חשוב להגיע לאבחון נכון ולשלול פגיעות נוספות שיכולות להגרם בשילוב עם קרע ברצועה הצולבת הקדמית. אבחון קרע ברצועה הצולבת הקדמית נעשה בהתאם לבדיקה גופנית וכן בדיקת הדמייה – MRI ברך המסייעת לאשש את האבחנה באופן וודאי.

בדיקת ה- MRI מאפשרת לזהות גם פגיעות חלקיות ברצועה וכן לאבחן את מידת הנזק לברך ואת הימצאותם של פגיעות רצועתיות נוספות, כמו למשל: קרע רצועה צולבת הקדמית, קרע במניסקוס או שורש מניסקוס ופגיעות סחוס במידה והן קיימות.

בהתאם לממצאי האבחון ניתן לדון באפשרויות הטיפול השונות ותכנן את ההליך הטיפולי המתאים באופן אישי לכל מטופל. 

כיצד מטפלים בקרע ברצועה הצולבת הקדמית? 

הטיפול בשלב הראשון במקרים של קרע ברצועה הצולבת הקדמית נעשה באמצעות משכבי כאבים, עם או בלי נוגדי דלקת וזאת לצורך נטרול הכאבים והפחתת הנפיחות.

במידה ויש קושי לדרוך על הרגל, ניתן להשתמש בקביים ללא נשיאת משקל על הרגל או בנשיאת משקל חלקית. כמו כן, מומלץ להתחיל בטיפולי פיזיותרפיה וזאת לצרכי הורדת נפיחות, שימור או החזרת טווחי התנועה לברך, וחיזוק של שרירי הברך.

בהתאם לממצאי הבדיקה ההדמייתית (MRI), מתקבלת ההחלטה על טיפול לטווח הארוך, כאשר אופי וסוג הטיפול תלוי גם במאפיינים אישיים של המטופל כגון: גיל, תחום עיסוק, סוגי הספורט בו עוסקים, רמת הפעילות, תכניות עתידיות וכדומה.

בעוד לא כל קרע ברצועה הצולבת הקדמית מצריך טיפול ניתוחי, במקרים של קרע רצועה צולבת בקרב ספורטאים העוסקים בענפי ספורט הכוללים מרכיב של שינויי כיוון רבים, תנועות סיבוביות, ניתורים, ספרינטים ועצירות פתאומיות (כמו בכדורגל, כדורסל, כדוריד, פוטבול, רוגבי, סקי וכו'), קיימת נטייה לטיפול ניתוחי שהיא לרוב מועדפת במקרים אלה, בהם יציבות הברך מאותגרת לעתים קרובות במהלך העיסוק בספורט. 

קרע ברצועה הצולבת הקדמית - ד"ר ליאור לבר
קרע ברצועה הצולבת הקדמית – ד"ר ליאור לבר

מה חשוב לדעת לגבי ניתוח שחזור רצועות בברך

במידה ויומלץ על טיפול ניתוחי, ההליך הניתוחי במקרים של קרע ברצועה הצולבת הוא למעשה ניתוח לשחזור הרצועה הצולבת הקדמית, במהלכו נעשה שימוש בשתל עצמוני הנלקח מהמטופל עצמו (גיד הנלקח מהמטופל עצמו כאשר ישנן מס' אפשרויות כמו שתל גיד פיקה, גיד ארבע ראשי, גידי ההמסטרינגס) או בשתל גיד מתורם (אלוגרפט – מבנק רקמות).

כך או אחרת, שחזור רצועות בברך מיושם בשיטה הזעיר פולשנית – הארתרוסקופית, כאשר השימוש בשתל מתורם יכול אומנם להקל במעט על שלבי ההחלמה הראשוניים לאחר הניתוח, אך זמן ההסתגלות הביולוגי של השתל מתורם הינו ממושך יותר לעומת תהליך ההיקלטות של שתל עצמוני.

חזרה מלאה לספורט לאחר שחזור רצועות בברך, בשילוב שיקום מוצלח, צפוי סביב 9 חודשים מהניתוח (במידה ונעשה שימוש בשתל עצמוני) ולכיוון 12 חודשים במידה ונעשה שימוש בשתל מתורם (אלוגרפט). חזרה לפעילות אופניים וריצה מתבצעת בשלבים מוקדמים יותר של השיקום.

ד"ר ליאור לבר – אורטופד ספורט מנתח מומחה בניתוחי ארתרוסקופייה וטיפול בקרע רצועה צולבת קדמית

ד"ר ליאור לבר הוא אורתופד ספורט מנתח מומחה בתחום רפואת הספורט ובעל נסיון רב בהליכי ניתוח ארתרוסקופייה של הברך, וטיפול במקרים של קרע ברצועה הצולבת הקדמית או קרע רצועה צולבת אחורית. לד"ר לבר נסיון רב בשימוש בכל סוגי השתלים הקיימים ובטכניקות הניתוחיות החדשות ביותר בתחום וכן בגישות השיקומיות השונות.

כמו כן, לד"ר לבר נסיון רב בטיפול בקרע רצועה צולבת קדמית בספורטאים בכל הרמות – החל מספורטאי עלית וספורטאים מקצוענים וכולל ספורטאים חובבים וכן מטופלים שאינם ספורטאים.

למידע נוסף בכל הנוגע לשאלה המופיעה בכותרת: קרע רצועה צולבת קדמית – מה עושים? אתם מוזמנים ללחוץ כאן וליצור קשר עם ד"ר ליאור לבר.

מאמרים נוספים
קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)
uncategorized

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה
פציעות אורטופדיות

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה

ספורט מועיל וחשוב לבריאותנו, אולם פעילות מאומצת ללא בקרה או ספורט מקצועי, עשויים לייצר עומס חריג על מערכת השלד והשרירים ולהוביל לפציעות ספורט. ספורטאים חובבים