ארתרוסקופיה של הירך

ארתרוסקופיה של הירך – למי פונים?

ארתרוסקופיה של הירך היא ניתוח זעיר פולשני המיועד למטרות טיפול ואבחון בבעיות שונות במפרק הירך וביניהן: תסמונת צביטה של מפרק הירך / תסמונת תפס הירך (Femoroacetatabular Impingement – FAI), קרע בלברום בירך ופגיעות סחוס בירך העלולים להופיע כתוצאה מתסמונת צביטה בירך / תפס הירך, מצבי דיספלזיה או דיספלזיה גבולית של הירך (Hip Dysplasia / Borderline Hip Dysplasia) המהווה בעיה התפתחותית, קרעי הגידים המרחיקים של הירך ובעיות נוספות העלולות להתפתח בתוך או סביב מפרק הירך. 

מה חשוב לדעת על ניתוח ארתרוסקופיה של הירך?

ארתרוסקופיה של הירך הינה ניתוח זעיר פולשני בטכניקה הארתרוסקופית באמצעותה מוחדרת מצלמה (ארתרוסקופ) ומכשירי ניתוח ייעודיים זעירים אל מפרק הירך דרך פתחים זעירים. לצורך כך, מבוצעים חתכים זעירים באזור מפרק הירך, כאשר מספר החתכים וגודלם נקבע בהתאם להליך הניתוחי הנדרש. ברוב המקרים, מדובר ב-2 או שלושה חתכים של כ-חצי ס"מ עד 1 ס"מ. לאורך כל ההליך הניתוחי המנותח תחת הרדמה כללית, כאשר הגישה אל מפרק הירך והאזור שבין ראש הירך והאצטבולום נעשית תוך מתיחה של הרגל המנותחת על מנת לאפשר גישה טובה יותר אל מפרק הירך. 

במסגרת ההליך הניתוחי ניתן לבצע מגוון רחב של פעולות לתיקון בעיות שונות במפרק הירך וביניהן:

  • תיקון/תפירה של קרע בלברום – הטבעת הסחוסית המקיפה את האצטבולום
  • ייצוב קרעי לברום אשר אינם ניתנים לתפירה 
  • שיוף או הסרת עצם בולטת מאיזור המעבר של ראש – צוואר הירך (CAM)
  • שיוף או הסרת עצם בולטת משולי מפרק הירך  (PINCER) 
  • טיפול בבעיות סחוס במפרק הירך 
  • שחזור לברום 
  • הוצאת גופים חופשיים ו/או גידולים שפירים במפרק הירך 

למי פונים כאשר נדרשת פעולת ארתרוסקופיה של הירך? 

ניתוחי  ארתרוסקופיה של הירך המיועדים גם למטרות אבחון וגם למטרות טיפול בבעיות שונות של מפרק הירך, חשוב שיהיו מיושמים על ידי אורטופדים מומחים בעלי התמחות ספציפית ונסיון בניתוחים אלה. רצוי לפנות לאורתופד מומחה שעבר תת-התמחות (פלושיפ) בתחום הארתרוסקופיה של מפרק הירך ו/או שימור מפרק הירך וטיפול בבעיות מפרק ירך במבוגרים צעירים. 

מה חשוב לדעת על תהליך השיקום לאחר ניתוחי ארתרוסקופיה של הירך?

בדומה לכל ניתוח אחר, גם ניתוח ארתרוסקופיה של הירך מלווה בתקופת שיקום הנמשכת מספר שבועות עד מספר חודשים בהתאם לסוג ואופי הבעיה אשר טופלה במסגרת ההליך הניתוחי. ברוב המקרים, ניתוח ארתרוסקופיה של הירך מצריך שימוש בקביים בין מספר ימים עד מספר שבועות לאחר הניתוח(בהתאם לפעולה שבוצעה). כמו כן, התהליך השיקומי כולל תכנית מובנית של טיפולי פיזיותרפיה, כאשר חזרה מלאה לפעילות מתאפשרת ברוב המקרים לאחר שישה עד תשעה חודשים מיום הניתוח במקרים של תיקון / תפירת קרע בלברום ושיוף עצם. ד"ר ליאור לבר הינו אורתופד ספורט מומחה, בעל מומחיות בניתוחים זעיר פולשניים, ארתרוסקופיות של הירך ושימור מפרק ירך. ד"ר לבר עבר תת-התמחות (פלושיפ) ממושכת בתחום הארתרוסקופיה של מפרק הירך ושימור מפרק הירך באחד המרכזים המובילים בעולם בתחום, שם גם נשאר לעבוד לאחר סיום תת-ההתמחות, ובאמתחתו נסיון של מאות ניתוחי ארתרוסקופיה של הירך.

לתיאום תור בנושא ניתוח ארתרוסקופיה של מפרק הירך ולמידע נוסף על סוגי בעיות הירך אותן ניתן לאבחן ובהן ניתן לטפל במסגרת ניתוחי ארתרוסקופיה של הירך, אתם מוזמנים ליצור קשר כאן עם ד"ר ליאור לבר.

קראו גם על: ארתרוסקופיות כתף

מאמרים נוספים
קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)
uncategorized

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה
פציעות אורטופדיות

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה

ספורט מועיל וחשוב לבריאותנו, אולם פעילות מאומצת ללא בקרה או ספורט מקצועי, עשויים לייצר עומס חריג על מערכת השלד והשרירים ולהוביל לפציעות ספורט. ספורטאים חובבים