השתלת מניסקוס מלאכותי

השתלת מניסקוס מלאכותי

כל מה שצריך וחשוב לדעת על תהליך השתלת מניסקוס מלאכותי בעמוד שלפניכם.

בכל אחת מהברכיים בגוף האדם מצויים שני מניסקוסים – פנימי (מדיאלי) וחיצוני (לטרלי) –  שלהם תפקיד חשוב בשמירה על סחוסי הברך (הסחוס המפרקי). כל פגיעה במניסקוס עלולה להוביל לכאב כרוני והגבלה תפקודית.

בעוד בעבר הלא רחוק, לא היה מענה למצבי חסר מניסקוס משמעותי (כמו למשל לאחר כריתה מלאה או תת-מלאה של המניסקוס בעקבות קרע), בשנים האחרונות נפתחה האפשרות להשתלת מניסקוס, כאשר עד לאחרונה, נעשה שימוש בשתל מתורם (מבנק רקמות) למטרה זו, פעולה שדרשה לעתים המתנה ארוכה בשל ההתאמה בגודל השתל הדרושה לצורך הצלחת הניתוח.

לאחרונה נוספה האפשרות של שימוש בשתל מניסקוס מלאכותי, פיתוח ישראלי פורץ דרך, שלמעשה מגדיל את טווח האפשרויות הטיפוליות במצבי חסק משמעותי של המניסקוס גם בגילאים מבוגרים יותר וכן מקצר משמעותית את זמני ההמתנה לשתל.

איך ועל מי משפיע קרע במניסקוס? 

תפקידו של המניסקוס הוא לשמש כמעין "בולם זעזועים" לברך, כאשר המבנה הסחוסי של המניסקוס נועד לשמור על הסחוס המפרקי בברך.

קרע במניסקוס נפוץ בקרב ספורטאים בכל הרמות ואנשים העוסקים בפעילות ספורטיבית מאמצת, אך שכיחה גם באנשים שאינם ספורטאים. כמו כן, פגיעה במניסקוס נפוצה בקרב בני ובנות הגיל השלישי וזאת לנוכח תהליך שחיקה טבעי של מבני הברך וניוון של מבני הברך, לרבות המניסקוס – תהליך שמשפיע על עמידותו גם לעומסים נמוכים יחסית.

קרע במניסקוס או חסר מניסקוס בעקבות כריתה, מובילים לפגיעה ברמת ההגנה של הסחוס, מה שמוביל בהמשך לשחיקת הסחוס.

שחיקת הסחוס יכולה להתבטא בכאבים וירידה משמעותית ביכולת התפקודית, כאשר במצבי חסר משמעותי (בעקבות כריתה מלאה או תת-מלאה), תתכן שחיקה מואצת של סחוסי הברך.

למי מתאימה השתלת מניסקוס מלאכותי?

כאמור, מצבי חסר מניסקוס משמעותי או אי-ספיקה וחסר תפקוד של המניסקוס (בקרע מורכב של המניסקוס או קרע ניווני של שורש המניסקוס) חושפים את אותו מדור בברך לסכמת שחיקת סחוסים ופגיעה תפקודית משמעותית שעלולה להוביל להחלפת ברך.

בעבר, במצבים אלה, היה נהוג לנסות ולהעניק טיפול סימפטומתי בלבד שמטרתו היתה בעיקר להקל על התסמינים, עד לשחיקה מתקדמת של סחוסי והצורך בניתוח החלפת ברך.

כיום, עם התפתחות האופציה של השתלת מיניסקוס, נפתחה האפשרות לתת מענה למצבי חסר מניסקוס או פגיעה משמעותית במניסקוס כבר בשלבים מוקדמים של התהליך, להאריך את חיי הברך ולהחזירה למצב של תפקוד מלא, כאשר במקרים רבים אף למנוע את הצורך בהחלפת ברך.

פיתוחו של שתל המניסקוס המלאכותי למעשה פתח אפשרויות נוספות ומאפשר טיפול גם בשלבים מתקדמים יותר של שחיקת סחוסים בברך, אך לא במצבים של שחיקת סחוסים קשה.

קרע מניסקוס

מה חשוב לדעת על השתלת מניסקוס מלאכותי? 

השתלת מניסקוס מלאכותי הוא תהליך ניתוחי המיושם בשילוב טכניקה זעיר פולשנית בשיטה הארתרוסקופית במסגרתה נעשה שימוש במצלמה זעירה המוחדרת לברך המנותחת וכן בשילוב חתך קטן בקדמת הברך המשמש להחדרת שתל המניסקוס המלאכותי.

שתל המניסקוס המלאכותי, ה- NUsurface, עשוי מחומר פולימרי סינטטי בשם פוליאוריתן קרבונט, הוא למעשה פיתוח ישראלי פורץ דרך, המדמה את צורת ומבנה המיניסקוס בצורה אופטימלית.

השתל, שצורתו מזכירה קערית קטנה, מותאם באופן אופטימלי לצורת המדור הפנימי (המדיאלי) בברך ומסייע בחלוקת העומסים במפרק הברך. 

יתרונות שתל המניסקוס המלאכותי, ה- NUsurface

כאמור, שתל המניסקוס המלאכותי, מסייע בחלוקה טובה יותר של העומסים בברך, בשחזור הביומכניקה של מפרק הברך,  וע"י כך מסייע בהגנה על הסחוס המפרקי מפני שחיקה והמשך התדרדרות.

בניגוד להשתלת מניסקוס באמצעות שתל מתורם (מבנק רקמות), שתל המניסקוס המלאכותי אינו מצריך קיבוע, קידוח, תפירה או חיתוך משמעותי של העצם בשל צורתו המותאמת למדור המדיאלי בברך והוא מתמקם בברך בצורה יציבה, ללא צורך בקיבוע מיוחד.

בנוסף, במידה וישנה שחיקה של השתל עם השנים, הוא ניתן להחלפה בקלות בהליך מהיר, ללא צורך במדידות נוספות (מאחר ומידת השתל כבר ידועה) ובהליך שיקום והסתגלות מהיר יותר.

עם זאת, חשוב לציין כי שתל המניסקוס המלאכותי נותן כיום מענה רק למצבי חסר של המניסקוס המדיאלי ואינו נותן למענה לפכיעה במניסקוס הלטרלי (החיצוני) ולמדור הלטרלי, שם המענה ניתן בצורת השתלת מניסקוס באמצעות של מתורם, במידת הצורך.

השתלת מניסקוס מלאכותי – שלב אחר שלב 

השתלת מניסקוס מלאכותי מיושם במסגרת ניתוח זעיר פולשני בשילוב חתך קטן בקדמת הברך במספר שלבים הכוללים בין היתר: 

  • הכנת האזור המיועד להשתלה  בשיטה ארתרוסקופית.
  • ביצוע חתך קטן בקדמת הברך מול הצד המדיאלי בברך.
  • מדידה והתאמת גודל השתל האופטימלי.
  • החדרת השתל הסופי.

תהליך השיקום לאחר השתלת מניסקוס מלאכותי 

הליך השיקום וההחלמה של השתלת מניסקוס מלאכותי מהיר יותר מהשתלת מניסקוס מתורם, שכן אין כאן צורך בתהליך קליטה ביולוגי שדורש זמן.

השיקום הראשוני אורך בין 6-8 שבועות, וניתן לדרוך באופן מלא לאחר הניתוח בעזרת קביים בימים הראשונים עם צפי חזרה לתפקוד יומיומי עד 6 שבועות.

עם זאת, לעתים נדרשת בנוסף תקופת הסתגלות והתרגלות לתחושת השתל שיכולה להמשך כ-3 חודשים מהניתוח.  

ד"ר ליאור לבר – אורטופד ספורט מנתח בעל מומחיות בניתוחי השתלת מניסקוס 

ד"ר ליאור לבר הינו אורתופד ספורט מנתח המתמחה בשימור מפרק הברך, טיפול בקרעי מניסקוס וניתוחי השתלת מניסקוס.

ד"ר לבר ביצע תת-התמחות (פלושיפ) ייעודית בתחום השתלות המניסקוס במרכז עם הנפחים הגדולים בעולם כיום, בקובנטרי, אנגליה, שם נשאר לעבוד גם לאחר סיום תת-ההתמחות ובאמתחתו נסיון של עשרות ניתוחי השתלת מניסקוס.

לתיאום תור ולמידע נוסף בנושא השתלת מניסקות מלאכותי אתם מוזמנים ליצור קשר כאן.

מאמרים נוספים
קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)
uncategorized

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה
פציעות אורטופדיות

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה

ספורט מועיל וחשוב לבריאותנו, אולם פעילות מאומצת ללא בקרה או ספורט מקצועי, עשויים לייצר עומס חריג על מערכת השלד והשרירים ולהוביל לפציעות ספורט. ספורטאים חובבים