השתלת סחוס בברך - ד"ר ליאור לבר

השתלת סחוס בברך

בכל אחת מהברכיים קיימים שני סוגי סחוסים שנועדו לסייע בתנועה החלקה של מפרק הברך: הסחוס המפרקי המכסה את העצמות היוצרות את המפרק ו-המניסקוס שהוא רקמה סחוסית הממוקמת בין העצמות לבין הסחוס המפרקי.

פגיעות בסחוסי הברך עשויות להוביל לכאבי ברכיים תדירים וחזקים ולהגבלה תפקודית של הברך והדבר מחייב אבחון יסודי והתאמת טיפול מתאים – בין אם טיפול שמרני או טיפול ניתוחי הכולל בתוכו גם ניתוחי השתלת סחוס בברך במקרים מסוימים. 

פגיעות סחוס בברך – כיצד הן מתרחשות? 

פגיעות סחוס שלעיתים מובילות להשתלת סחוס בברך עשויות להתרחש ממספר סיבות מרכזיות:

  • חבלה בברך כתוצאה מחבלה סיבובית בספורט, נפילה, תאונת דרכים, פריקת פיקה, פגיעה רצועתית המלווה בפגיעת סחוס, לאחר קרע מניסקוס או ניתוח כריתת מניסקוס יצא חלק מהמניסקוס, "בולם הזעזועים" של הברך השומר על הסחוס המפרקי, וכדומה, מה שיכול להצריך בהתאם למקרה, השתלת סחוס בברך

  • שחיקת סחוס הנוצרת כתוצאה מתהליך הזדקנות טבעי של הסחוס המפרקי – תופעה שכיחה יותר בקרב האוכלוסייה המבוגרת.

  • שחיקת סחוס הנוצרת כתוצאה ממאמץ יתר של הסחוסים המצויים בברך – תופעה שכיחה יותר בקרב ספורטאים ובקרב אנשים הנדרשים לעבודה ממושכת על רגליהם. 

  • זיהום – מצב בו הסחוסים נפגעים בעקבות זיהום של המפרק. 

בכל אחד מהמצבים המופיעים לעיל, פגיעה בסחוסים עשויה להוביל לתחושת כאב בברך, לנפיחות והיווצרות נוזלים בברך, להגבלת טווח התנועה של הברך, לקשיים בהליכה ולמצבים בהם הברך "ננעלת" כתוצאה מגופי סחוס חופשיים ומנותקים חלקית ולהגבלה תפקודית. 

טיפול בפגיעות סחוס – מה חשוב לדעת?

מכיוון שיכולות הריפוי של הסחוס הן מוגבלות וזאת לנוכח העובדה שמדובר ברקמה נטולת אספקת דם,  פגיעות סחוס מסוימות מצריכות טיפול ניתוחי המיועד לצרכי ייצור של רקמת סחוס חדשה באיכות תפקודית בשיטה של השתלת סחוס בברך.

יחד עם זאת חשוב לציין שלא כל פגיעה סחוסית תוביל בהכרח להליך ניתוחי והדבר תלוי במידה רבה בחומרת הפגיעה בסחוס, מיקום הפגיעה בסחוס, עומק הפגיעה בסחוס, יציבות הברך, ציר הרגל, רמת הפעילות של המטופל, גילו של המטופל, מצב בריאותו הכללי וכדומה.

השתלת סחוס בברך

השתלת סחוס בברך – מה חשוב לדעת? 

השתלת סחוס בברך מיושמת כיום במספר גישות ניתוחיות שונות שכל אחת מהן מחייבת מיומנות גבוהה של הרופא המטפל שהוא ברוב המקרים אורטופד ברכיים מומחה בעל התמחות בכל הקשור לטיפול בפגיעות סחוס והשיטות השונות להשתלת סחוס.

בין יתר השיטות הניתוחיות המיועדות לצרכי ניתוח השתלת סחוס בברך תוכלו למצוא את:

  • שיטת ה-OATS: במסגרתה נעשה שימוש ברקמה עצמונית של המטופל – בשיטה זו נלקחים מגופו של המטופל (מאזורים שאינם נושאי משקל בברך) גלילי סחוס ביחד עם עצם תת סחוסית והם מושתלים באזור הפגום של הסחוס. 

  • שיטת ה-OAT: במסגרתה נעשה שימוש ביחידות שתל סחוס שלקחו מבנק רקמות – שיטה זו עושה שימוש בשתל סחוס המגיע ביחד עם העצם התת סחוסית מתורם והיא מחייבת התאמה מבנית לאזור הפגוע בסחוס. 

  • שיטת ה- Minced Cartilage Transplant: בה נעשה שימוש ברקמת סחוס מאזור הנזק הסחוסי ושולי הפגיעה הסחוסית, חיתוכה לחלקיקים קטנים, ערבובם עם חומר ביולוגי (למשל תאי גזע) המעודד יצירת רקמת סחוס והשתלת התוצר באזור הפגיעה.

  • שיטת גירוי מבוקר: באמצעות מיקרו-שברים או ננו-שברים של העצם התת-סחוסית באזור הפגיעה הסחוסית, על מנת למשוך תאי גזע הנמצאים בעצם ושילובם עם חומרים ביולוגיים מתקדמים שמטרתם לעודד יצירת רקמת סחוס חדשה.

> קראו מידע נוסף על ניתוחי השתלת סחוס!

מאמרים נוספים
קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)
uncategorized

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה
פציעות אורטופדיות

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה

ספורט מועיל וחשוב לבריאותנו, אולם פעילות מאומצת ללא בקרה או ספורט מקצועי, עשויים לייצר עומס חריג על מערכת השלד והשרירים ולהוביל לפציעות ספורט. ספורטאים חובבים