טיפול בתאי גזע ממקור רקמת שומן

טיפול בתאי גזע ממקור מח עצם (BMAC)

טיפול בתאי גזע ממקור מח עצם מהווים חלק מתחום חדשני ברפואה המודרנית הנקרא רפואה רגנרטיבית. תחום זה תפס תאוצה גם בתחום האורתופדי, עם התפתחות הטיפולים האורתוביולוגיים.

הטיפולים האורתוביולוגיים בכלל והטיפול בתאי גזע בפרט, הפכו בשנים האחרונות לאחת מאפשרויות הטיפול המבטיחות והמתקדמות ביותר לבפציעות ספורט, פגיעות סחוס ושחיקת סחוס.

טיפולים בתאי גזע מבוססים על הזרקת תאי גזע ממקור מוח עצם,כמו למשל בשיטת ה-BMAC שהיא ראשי תיבות של BONE MARROW ASPIRATE CONCENTRATE.

שיטה זו עושה שימוש בתאי גזע ממקור עצמוני של המטופל עצמו (מח העצם של המטופל עצמו) והיא נחשבת לשיטה הטיפולית החדשנית ומתקדמת ביותר בעולם כיום לטיפול בבעיות שונות כמו למשל בפגיעות סחוס (בין אם בהזרקה או לעתים קרובות בשילוב עם שתלים מיוחדים או חומרים מעודדי התחדשות רקמה), או בנמק א-ווסקולרי של ראש הירך, בברך או בקרסול. 

מה חשוב לדעת על נמק א-ווסקולרי של ראש עצם הירך? 

נמק א- ווסקולרי של ראש עצם הירך הידוע גם בשם הרפואי כ-AVN או Osteonecrosis, מתרחש כאשר נוצרת פגיעה באספקת הדם לאזור.

פגיעה זו מובילה בין היתר לקריסה של עצם הירך ולפגיעה מפרקית משמעותית. נמק מסוג זה עלול להיווצר כתוצאה מטראומה (שבר בצוואר הירך או פריקת ירך) או כתוצאה משימוש ממושך של צריכת סטרואידים, שימוש בסוגי תרופות שונות הגורמות לקרישיות יתר, טיפולי כימותרפיה וצריכה מוגברת של אלכוהול, אך יכול להתפתח גם ללא סיב ברורה באופן ספונטני.

טיפולים בתאי גזע – ממקור מח עצם (BMAC), נחשבים כיום לשיטה החדשנית והמתקדמת ביותר של טיפול בנמק א-ווסקולרי של ראש עצם הירך, כאשר תאי הגזע ממקור עצמוני של המטופל מסייעים לריפוי וחידוש רקמת עצם תקינה באזור הפגוע ואף מונעים קריסה של העצם והסחוס המפרקי. 

טיפול זה נעשה בהליך ניתוחי מהיר בשילוב עם קידוח מדויק שנעשה לאזור הפגוע בעצם, שמטרתו לשחרר את הלחץ הנוצר בעצם, לנקות את רקמת העצם החולה ואז תאי הגזע, המופקים לאחר שאיבתם מאזור סמוך באגן בהליך זעיר פולשני, מוזרקים לאזור הקידוח.

באמצעות שיטה זו ניתן להפיק רכז של תאי גזע המגיעים עם פקטורי גדילה וחלבונים מעודדי ריפוי, ולכן, תאי הגזע נחשבים לבעלי פוטנציאל ריפוי גבוה של רקמת העצם. 

חשוב לדעת: כאשר האבחון נעשה בזמן ואין קריסה של מעטפת העצם או מעורבות של המפרק, טיפולים בתאי גזע ממקור מח עצם (BMAC) מאפשרים אחוזי הצלחה גבוהים וברוב המקרים יכולים למנוע את הצורך בהחלפת מפרק ירך המהווה את הטיפול הייעודי למקרים בהם לא חל שיפור במצבה של עצם ראש הירך בטיפולים אחרים, או כאשר התהליך מתקדם מדי ומערב את המפרק.

יחד עם זאת, חשוב לציין את העבודה שטיפולים בנמק א- ווסקולרי של ראש הירך מותאם באופן פרטני לכל מטופל/ת בהתאם לגילו/ה, מצבו/ה הבריאותי הכללי, רמת הפעילות וחומרת המחלה בעצם הירך. 

גישה זו מיושמת כמובן, גם במצבים של נמק א-ווסקולרי בברך ובקרסול.

ד"ר ליאור לבר – מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית 

ד"ר ליאור לבר הוא אורטופד פרטי ומומחה בינלאומי בתחום הרפואה הרגנרטיבית והטיפולים האורתוביולוגיים, המתמחה בין היתר בניתוחים המשלבים בתוכם טיפולים בתאי גזע ממקור מח עצם (BMAC) או תאי גזע ממקור שומן וזאת לצורך טיפולי בנמק ווסקולרי של ראש הירך, בברך ופגיעות סחוס מורכבות.

את ההכשרה המקצועית בתחום זה, רכש ד"ר ליאור לבר במהלך עבודתו בתור אורטופד פציעות ספורט בבתי חולים מובילים בספרד, ארצות הברית, ואנגליה והוא עוסק רבות בתחום המחקרי סביב נושאים אלה.

רוצים לדעת יותר על טיפולים בתאי גזע ממקור מח עצם ו/או ממקור רקמת שומן המיושמים על ידי ד"ר ליאור לבר? לחצו כאן

מאמרים נוספים
קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)
uncategorized

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה
פציעות אורטופדיות

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה

ספורט מועיל וחשוב לבריאותנו, אולם פעילות מאומצת ללא בקרה או ספורט מקצועי, עשויים לייצר עומס חריג על מערכת השלד והשרירים ולהוביל לפציעות ספורט. ספורטאים חובבים