הזרקת חומצה היאלורונית לברך

הזרקת חומצה היאלורונית לברך

מהי חומצה היאלורונית ומתי נעשה בה שימוש לצורך פתרון בעיות אורתופדיות? על מה שצריך וחשוב לדעת על הזרקת חומצה היאלורונית לברך בעמוד שלפניכם. 

חומצה היאלורונית היא למעשה מולקולה המצויה באופן טבעי בגוף האדם ברקמות רבות בגוף, כאשר תפוקת הייצור הטבעי של  החומצה בגוף הולכת ופוחתת ככל שהגיל הכרונולוגי עולה.

החומצה ההיאלורונית הינה מרכיב מרכזי בנוזל המפרקי הקיים במפרקי הגוף השונים (הנוזל הסינוביאלי) ותפקידה, בין היתרו להגביר את סמיכותו של הנוזל ולשמש כגורם הסיכה (גורם משמן) הראשי במפרק.

החומצה ההיאלורונית מסייעת בספיחת מים במפרק ועוזרת בעמידות הסחוס המפרקי ללחצי דחיסה ועומסים.

ניתן לייצר חומצה היאלורונית גם באופן סינטטי בתנאי מעבדה מסוימים, כאשר הרכב החומר הסינטטי המצוי בחומצה היאלורונית המיוצרת במעבדה, מדמה למעשה את המבנה האטומי של החומר המצוי ברקמות הגוף.

כיום, נעשה שימוש הולך וגובר בחומצה היאלורונית גם בתחום הרפואה האסתטית וגם בתחום האורטופדיה.

בתחום האסתטי, החומצה ההיאלורונית משמשת בין היתר לצרכי מילוי וטשטוש של קמטים ולצרכי הוספת נפח לעור הפנים ובתחום האורטופדיה, החומצה משמשת לצרכי הזרקות תוך מפרקיות. 

מה חשוב לדעת על הזרקת חומצה היאלורונית לברך?

אנשים המתמודדים עם בעיות ברכיים כאלו ואחרות, נאלצים להתמודד עם כאבים תכופים ומגבלות בתנועה.

במצבים אלו, נדרשות פעולות בתחום הטיפול השמרני המבוסס בין היתר על טיפולי פיזיותרפיה, הזרקות וכדורים לשיכוך הכאב.

כאמור, עם הגיל והתהליך הניווני הטבעי המתרחש במפרקי הגוף, ישנה ירידה בהפרשת החומצה ההיאלורונית הטבעית במפרקי הגוף.

תהליך זה משמעותי יותר בנוכחות דלקת מפרקים ניוונית או שחיקת סחוסים ניוונית (אוסטאוארתריטיס).

השימוש בחומצה היאלורונית כחומר הזרקה במקרים אלו, מיועד לצרכי הזרקות תוך מפרקיות, כאשר החומצה משמשת כנוזל סיכוך ושימון למפרק הברך, לעידוד יצירת חומצה היאלורונית טבעית במפרק וכן יש לה תכונות אנטי-דלקתיות.

בשל תכונות אלה, הזרקת חומצה היאלורונית יכולה להפחית כאב ולשפר את תפקוד הברך אף לתקופה ממושכת. 

מכיוון שמדובר בחומצה המדמה את החומר הטבעי המצוי בגוף, ספיגתה של החומצה ה-היאלורונית מתרחשת באופן טבעי בגוף וזאת הסיבה שהיא נחשבת לבטיחותית.

פעולת ההזרקה לברך אינה כרוכה בכאב, אך במקרים בהם מדובר בהזרקה למפרק הברך או מפרק הירך הפעולה נעשית לעתים תחת הרדמה מקומית על מנת להפחית את הכאב הנלווה לפעולת הזריקה.

ברוב המקרים, הזרקת חומצה היאלורונית לברך מיועדת לנשים וגברים המתמודדים עם פגיעת סחוס ושינויים ניווניים של מפרק הברך. 

בדומה לכל טיפול רפואי אחר, גם הזרקת חומצה היאלורונית לברך עלולה להיות מלווה בתופעות לוואי הכוללות בין היתר: כאב נקודתי באזור הזריקה ותגובה מקומית במפרק.

ברוב המקרים, תופעות אלו חולפות מאליהן תוך מספר ימים ללא כל צורך בקבלת טיפול נקודתי.

יחד עם זאת, מומלץ להימנע מכל פעילות מאמצת ביומיים – שלושה הראשונים לאחר הזריקה. 

חשוב לציין שהזרקת חומצה היאלורונית לברך היא פרוצדורה רפואית פשוטה יחסית, כאשר המינון הנדרש להזרקה נקבע על ידי הרופא המטפל.

ברוב המקרים, נדרשות מספר זריקות לצורך הקלה משמעותית על הכאבים, כאשר משך התקופה בה החומצה מקלה על הכאב נע בין מספר חודשים לשנה. 

במקרים רבים, ניתן לשלב את זריקות החומצה ההיאלורונית גם עם טיפולים אורתוביולוגיים חדשניים, כמו זריקות PRP או זריקת תאי גזע.

השילוב בין הטיפולים מאפשר למטופלים רבים להינות מאפקט סינרגיסטי, משולב של שני סוגי הטיפול.

חשוב לדעת: על אף שמדובר בפרוצדורה רפואית פשוטה יחסית, קיימת חשיבות רבה לקיומה של פעולת הזרקת חומצה היאלורונית לברך על ידי אורטופד מומחה, וזאת על מנת לבחון את מקור הכאב והתאמת הטיפול השמרני כאמצעי למניעת טיפול ניתוחי.

ברוב המקרים, מומלץ להסתייע בשירותיו של אורטופד מומחה לרפואת ספורט וזאת לנוכח הידע הרפואי העומד לרשותו בכל הנוגע להתאמת הטיפולים השמרניים לסוגים שונים של בעיות בברכיים. 

מאמרים נוספים
קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)
uncategorized

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה
פציעות אורטופדיות

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה

ספורט מועיל וחשוב לבריאותנו, אולם פעילות מאומצת ללא בקרה או ספורט מקצועי, עשויים לייצר עומס חריג על מערכת השלד והשרירים ולהוביל לפציעות ספורט. ספורטאים חובבים