קרע מניסקוס – איך מטפלים?

קרע מניסקוס – איך מטפלים?

המניסקוס הוא מבנה סחוסי גמיש המצוי בכל אחת מהברכיים ותפקידו לשמש מעין "בולם זעזועים" המגן על סחוסי הברך. בכל אחת מהברכיים ישנם שני מניסקוסים, אחד ממוקם בחלק הפנימי של הברך והשני בצד החיצוני שלה.

קרע במניסקוס היא פציעה נפוצה בקרב ספורטאים ובקרב בני ובנות הגיל השלישי, כאשר ישנם שני סוגים שונים של קרעים במניסקוס:

  1. קרע מניסקוס / מניסקוס קרוע על רקע טראומתי – קרע הנוצר כתוצאה מחבלה של הברך 
  2. קרע מניסקוס / מניסקוס קרוע על רקע ניווני – קרע הנוצר לאורך זמן ובתהליך הדרגתי 

קרע במניסקוס – תסמינים ואבחון 

קרע במניסקוס / מניסקוס קרוע מלווה במספר תסמינים עיקריים הכוללים: כאב המופיע בהנעת הברך – בעיקר בעת כיפוף הברך, נפיחות בברך, קושי ליישר את הברך וכאב חד המלווה בתחושת נקישה.

במקרים בהם קיים קרע "ידית דלי", בו חלק מהמניסקוס הקרוע "התהפך" בתוך הברך ונתקע במרכז הברך, קיימת לרוב הגבלת יישור – מצב המוגדר כנעילה של הברך, או "ברך נעולה".

במקרים של הופעת אחד מהתסמינים קיימת חשיבות רבה לתהליך אבחון על ידי אורטופד מומחה, עם עדיפות לאורטופד ספורט מומחה או אורטופד פציעות ספורט מנתח, כאשר תהליך האבחון משלב בין בדיקה גופנית לבדיקת הדמייה (MRI) המסייעת לאפיון מיקום הקרע ולהחלטה על הטיפול.

איך מטפלים במניסקוס קרוע? 

בהתאם לממצאי האבחון ומיקום הקרע במניסקוס, מותאמת שיטת הטיפול המומלצת, כאשר קיימים שני סוגי עיקריים של טיפולי באמצעותם ניתן לטפל בקרע במניסקוס: טיפול שמרני וטיפול ניתוחי.

במסגרת הטיפול השמרני מושם דגש על הפחתת עומסים מהברך, כאשר הטיפול כולל: הורדת פעילות, טיפולי פיזיותרפיה, חיזוק מייצבי הברך, נטילת נוגדי כאבים ודלקות.

בשנים האחרונות, עם כניסתם של הטיפולים האורתו-ביולוגיים (זריקות פלסמה עשירת טסיות / זריקות PRP, ולאחרונה – זריקות תאי גזע), נוספו כלים נוספים התומכים בטיפול השמרני ו"מתלבשים" על תהליך נסיון הריפוי הביולוגי של הגוף עצמו ומנסים להעצימו.

בחלק גדול מהמקרים, הטיפול השמרני מסייע רבות לשיפור התסמינים והמטופלים מסוגלים לחזור לתפקוד מלא ללא כל הגבלה לאחר מספר שבועות או חודשים. 

ארתרוסקופיה של הברך

במקרים בהם הטיפול השמרני אינו מסייע לשיפור התסמינים ולהחלמה ובהתאם למיקום הקרע, או לחילופין, במקרים בהם קיימים תסמינים מכניים (נעילות של הברך, תחושה ש"משהו תקוע בברך", קליקים כואבים), נדרש טיפולי ניתוחי המיושם בשיטה זעיר פולשנית באמצעות ניתוח ארתרוסקופיה של הברך.

בשיטה ניתוחית זו ניתן לטפל בקרע במניסקוס בברך, לתפור את הקרע במניסקוס במידה והתנאים מאפשרים (איכות המניסקוס, גיל המטופל, צורת הקרע ומיקומו) או לחילופין, לבצע כריתה/הסרה של החלק הקרוע וייצוב שולי המניסקוס הנותר לשוליים חלקים ויציבים.

אחת הפגיעות הקשות והמורכבות ביותר במניסקוס היא פגיעה בשורש המניסקוס (אזור האחיזה של המניסקוס לעצם). פגיעה זו מחייבת עיגון מחדש של אזור השורש באמצעות תעלות ייעודיות בעצם.

גם קרעים רדיאליים מלאים של המניסקוס, למעשה חוצים אותו לשניים ולרוב מסתיימים בכריתה מלאה של המניסקוס – תוצאה עם השלכות הרסניות למפרק הברך.

מה חשוב לדעת על ההליך השיקומי לאחר ניתוח במניסקוס? 

ההליך השיקומי לאחר ניתוח במניסקוס, מותאם לכל מטופל/ת באופן פרטני, בהתאם לפעולה שבוצעה בניתוח (תפירת קרע במניסקוס, הטרייה או כריתת מניסקוס חלקית או נרחבת).

תקופת השיקום יכולה לנוע בין 4-6 שבועות במקרים הפשוטים יותר ועד 4-5 חודשים במקרים מורכבים יותר של תפירות מניסקוס או שורש מניסקוס הדורשים גם תקופה ללא דריכה של מספר שבועות לאחר הניתוח והגבלת כיפוף של הברך למספר שבועות.

קרעים של המניסקוס הלטרלי (החיצוני) מחלימים לאט יותר ודורשים זמן שיקום ממושך יותר ביחס לקרעים במניסקוס המדיאלי (הפנימי). בשלב הראשון לאחר הניתוח, המטופל נדרש לשימוש בקביים לצורך הפחתת הכאב בעת דריכה מלאה.

כמו כן, המטופל נדרש לטיפולי פיזיותרפיה המתחילים מייד לאחר ההליך הניתוחי ותקופת ההחלמה הראשונית הנמשכת מספר ימים. כאמור, קצב ההחלמה משתנה ממטופל למטופל בהתאם למשתנים רבים הכוללים בין היתר את גיל המטופל/ת, מיקום הקרע, היקף הקרע, הפעולה שבוצעה, ציר הברך, פגיעות נוספות מהן הוא סובל בברכיים ועוד. 

רוצים לדעת יותר על דרכי הטיפול במניסקוס קרוע? צרו קשר כאן עם המרפאה של ד"ר ליאור לבר, מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורטופדית.

ד"ר ליאור לבר הינו אורתופד ספורט מנתח, בעל ניסיון רב שנים בניתוחי ארתרוסקופיה של הברך וטיפול בקרעים במניסקוס בארץ ובחו"ל, לרבות השתלת מניסקוס!

מאמרים נוספים
קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)
uncategorized

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה
פציעות אורטופדיות

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה

ספורט מועיל וחשוב לבריאותנו, אולם פעילות מאומצת ללא בקרה או ספורט מקצועי, עשויים לייצר עומס חריג על מערכת השלד והשרירים ולהוביל לפציעות ספורט. ספורטאים חובבים