רופא ספורט

טיפול בפגיעות סחוס

מהן פגיעות סחוס? כיצד הן מתרחשות ומהן דרכי הטיפול בפגיעות סחוס? על כך ועוד בעמוד שלפניכם

הסחוס הוא למעשה רקמה סיבית המצויה באזורים שונים בגופנו ובכל אחד ממפרקי הגוף.

רקמת הסחוס במפרקי הגוף, מהווה מעין שכבה ה-"מרפדת" את המפרק, ומונעת חיכוך בין העצמות.

כאשר הסחוס בריא ותקין הוא מסייע רבות להפעלת המפרקים בגופנו ולעמוד בעומסים אליהם המפרקים נחשפים.

אם כך, מהן פגיעות סחוס וכיצד הן מתרחשות?

פגיעות סחוס הן הגדרה כוללת לכל סוגי הפגיעות במבנה הסחוס הנגרמות כתוצאה מפציעה או חבלה ו/או כתוצאה מתהליך שחיקה של הסחוס ו/או כתוצאה מזיהום של המפרק.

פגיעת סחוס על רקע טראומתי (חבלה או פציעה), עלולות להתרחש בכל חבלה של המפרק וזאת כתוצאה מתאונה, תנועה סיבובית חדה של המפרק, פריקה של המפרק, שברים המערבים את המפרק וכדומה.

פגיעת סחוס על רקע שחיקתי נפוצה יותר בקרב האוכלוסייה המבוגרת וזאת לנוכח תהליך הזדקנות טבעי של הסחוס והמפרק הפוגע גם באיכות הסחוס ומוביל לפגיעה ביכולת הסחוס לעמוד בעומסים ולעליה עלייה בעומסים המופעלים על המפרק. 

פגיעות סחוס – תסמינים

פגיעה סחוסית מלווה במספר תסמינים שתדירותם וחומרתם נקבעים בהתאם לסוג הפגיעה בסחוס.

במקרים של פגיעה כתוצאה מחבלה/מכה, עלול להופיע כאב חד ואילו בפגיעת סחוס על רקע שחיקתי, מדובר בכאב הדרגתי לרוב, ההולך ומתעצם עם הזמן.

תסמינים נוספים לפגיעות סחוס כוללים: נפיחות באזור המפרק, הגבלת טווחי התנועה של המפרק, כאב בהנעת המפרק וקשיים בדריכה והליכה במקרים בהם מדובר בפגיעת סחוס בברך או יתר מפרקי הגפיים התחתונות (ירך, קרסול), שהם מפרקים נושאי משקל. 

אבחון פגיעות סחוס – כיצד? 

אבחנה של פגיעות סחוס, חשוב ומומלץ שתיעשה על ידי רופא אורטופד מומחה המתמחה בין היתר בהתאמת דרכי טיפול בפגיעות סחוס.

האבחנה עצמה של פגיעה בסחוס מתבצעת בהתאם להיסטוריה הרפואית הרלוונטית, הבדיקה גופנית ובהתאם לתסמינים עליהם מדווח הנדבק.

במידת הצורך ובהתאם לחשד בבדיקה הגופנית, ייעשה שימוש בבדיקות הדמיה.

מה חשוב לדעת על טיפול בפגיעות סחוס? 

הסחוס הוא רקמה נטולת אספקת דם, ולכן, יכולת הריפוי הטבעית של הסחוס היא מוגבלת. כפועל יוצא מכך, כל פגיעת סחוס, מחייבת טיפול כזה או אחר בהתאם לסוג הפגיעה, היקפה וחומרת התסמינים.

טיפול בפגיעות סחוס מיושם גם באמצעות טיפול שמרני, טיפול ביולוגי וטיפול ניתוחי, כאשר סוג הטיפול נקבע בהתאם לממצאי בדיקת האבחון, סוג הפגיעה, היקפה, מיקומה במפרק, ציר הרגליים במקרה של פגיעת סחוס בברך, יציבות המפרק, פגיעות נוספות, גילו של המטופל, רמת וסוג פעילותו, מצב בריאותי הכללי ועוד. 

טיפול שמרני בפגיעות סחוס כולל בין היתר: נטילת תרופות נוגדות דלקת וטיפולי פיזיותרפיה המיועדים לצרכי שיפור טווחי התנועה של המפרק במקרים של הגבלה, הורדת נפיחות ושימור של מסת השרירים התומכים במפרק.

בטיפול ביולוגי לפגיעות סחוס, נעשה שימוש במרכיבי דם ו/או תאי גזע (למשל זריקות PRP או זריקות תאי גזע ממקור רקמת שומן או מח עצם) של המטופל עצמו וזאת לצורך האטת הפגיעה הסחוסית,  הפחתת חומרת התסמינים ואף גירוי תהליך ריפוי מקומי במקרים מסויימים. 

הטיפול הניתוחי בפגיעות סחוס, נעשה בהתאם למאפייני הפגיעה ובהתאם לקריטריונים הרלוונטיים לכל מטופל ומטופל, כאשר קיימות מספר שיטות ניתוחיות לטיפול בפגיעות סחוס וכן מגוון של חומרים ושיטות חדשניות, ולכן, קיימת חשיבות רבה לזהותו של הרופא המטפל ונסיונו בטיפול בפגיעות סחוס.

למידע מורחב על טיפולים ניתוחיים לפגיעות סחוס לחצו כאן וצרו קשר עם ד"ר ליאור לבר, אורטופד ספורט מומחה  בעל נסיון רב בטיפול בפגיעות סחוס. 

מאמרים נוספים
קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)
uncategorized

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה
פציעות אורטופדיות

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה

ספורט מועיל וחשוב לבריאותנו, אולם פעילות מאומצת ללא בקרה או ספורט מקצועי, עשויים לייצר עומס חריג על מערכת השלד והשרירים ולהוביל לפציעות ספורט. ספורטאים חובבים