דלקת בגיד הפיקה

דלקת בגיד הפיקה

מהי דלקת בגיד הפיקה? מהם הגורמים להיווצרותה? מהם הסימפטומים הנלווים לדלקת וכיצד ניתן לטפל בה? על כך ועוד בעמוד שלפניכם. 

גיד פיקת הברך הוא למעשה גיד המחבר בין פיקת הברך לעצם השוקה, ותפקידו המרכזי הוא לאפשר יכולת שימוש בשרירי הרגליים ולסייע לשריר הארבע ראשי ליישר את הברך כאשר אנו מעוניינים לבעוט בכדור, לבצע אימון ריצה או לקפוץ באוויר.

בעיות וכאבים בגיד הפיקה שכיחות יחסית בספורטאים, בעיקר בענפי ספורט המערבים קפיצות רבות (כדורסל, כדורעף, כדוריד, כדורגל, טניס וכו') אך גם בפעילויות ספורט רבות אחרות. הם מהווים חלק מהסיבות לכאבים בקדמת הברך (Anterior knee pain).

ישנן מס' תיוריות לגבי מנגנון היווצרות כאבים או דלקת בגיד פיקת הברך (טנדינופתיה של גיד הפיקה או ‘’Jumper’s knee’’), כאשר הסיבה הרווחת היר שתופעה זו נגרמת לרוב כתוצאה מהפעלת עומס מתמשך ומחזורי על הגיד.

עומסים אלו עלולים לגרום לשינויים ניווניים כרוניים בגיד ולעתים אף לקרעים זעירים בגיד, אותם הגוף מנסה לתקן ולהחלים בכוחות עצמו (כאשר מדובר בקרעים זעירים, רקמת הריפוי הצלקתית לעתים קרובות פחות מותאמת לעמידה בעומסים).

ככל שהעומס על פיקת הברך גדול יותר, כך עלולים להיווצר שינויים ניווניים רבים יותר במבנה הגיד ותאי הגידי והדבר מוביל להיחלשות מבנה הגיד והתפתחות טנדינופתיה כרונית. 

דלקת בגיד הפיקה -תסמינים

דלקת בגיד הפיקה נפוצה, כאמור, בעיקר בקרב אנשים העוסקים בענפי ספורט המחייבים קפיצה וניתור באופן תכוף, וזאת הסיבה שנהוג לכנות את הדלקת גם בשם Jumper's knee . 

בדומה לכל דלקת אחרת העלולה להיווצר בגופנו, גם דלקת בגיד הפיקה מלווה בתחושת כאב ההולכת ומתעצמת ככל שהזמן עובר ולא מטפלים בבעיה. ברוב המקרים, בשלבים הראשונים להיווצרות הדלקת, הכאב יופיע רק במהלך קיומה של פעילות ספורטיבית או מאמץ של הברכיים ובשלבים מתקדמים יותר של הדלקת, הכאב יופיע באופן תכוף יותר ולעתים אף להפוך קבוע, או להופיע גם בזמן מנוחה, למשל בישיבה ממושכת עם ברך מכופפת. 

התסמינים השכיחים כוללים:

  • כאב ורגישות על וסביב גיד הפיקה וקוטב הפיקה התחתון
  • כאב בזמן קפיצה, ריצה או הליכה
  • כאב בזמן ישיבה ממושכת עם ברך מכופפת

דלקת בגיד הפיקה – אבחון

עיקר האבחון של דלקת או טנדינופתיה של גיד הפיקה מבוסס על השילוב בין ההיסטוריה הרפואית והבדיקה הגופנית המסייעת בזיהוי מיקום ואופי הכאב.

במקרים מסויימים, יבקש הרופא בדיקות הדמייה כמו אולטראסאונד או MRI, שמטרתן לא תמיד להגיע לאבחנה, אלא להבין את מידת הפגיעה בגיד ולהערכת השינויים המבניים בגיד במקרים בהם אין תגובה לטיפול.

דרכי טיפול

טיפול במצבי דלקת בגיד הפיקה מיושם במספר דרכים וגישות שונות הכוללות בין היתר:

טיפול מקומי/עצמי

טיפול נקודתי המיועד לצרכי הפחתת תחושת הכאב המופיעה בשלבים המקדימים של היווצרות הדלקת. טיפול זה נעשה באמצעות קירור האזור, או טיפולי קריותרפיה, וטיפול אנטי-דלקתי מקומי. 

טיפול תרופתי

טיפול המיועד לצרכי הקלה זמנית ורגעית של הכאב באמצעות משככי כאבים או נוגדי דלקת. 

בשני סוגי הטיפול הנ"ל, קיימת חשיבות רבה להורדת העומסים על גיד הפיקה והברך ולעתים אף להפסקת הפעילות הספורטיבית הגורמת לכאבים העלולה להחמיר את מצב הדלקת (בתלות בחומרת התסמינים, משך התסמינים ותוך שיקולים לגבי עומסים צפויים בהמשך). 

פיזיותרפיה

קיימת חשיבות רבה לטיפולי פיזיותרפיה המשלבים מס' טכניקות טיפוליות, החל מטיפולים מקומיים, זיהוי וטיפול בחוסר איזון בין קבוצות שרירים שונות המשפיעות על העומסים בגיד הפיקה באופן ישיר או עקיף, תרגול פונקציונלי המשפר את השליטה ברגל כולה ובאגן ומשפר את איכות התנועה בפעולות הנשענות הרבה על מנגנון היישור בברך וגיד הפיקה.

ישנן מס' גישות שיקומיות שחלקן תומכות בהורדת העומסים על גיד הפיקה וחלקן דווקא בבניית עומס הדרגתי ומתגבר.

בכל מקרה, מומלץ לפנות לפיזיותרפיסט בעל נסיון בטיפול בטנדינופתיות של גיד הפיקה לבניית תכנית שיקום מסודרת ואישית.

במקרים בהם מדובר במצבי טנדינופתיה עקשנית של גיד הפיקה מומלץ לשקול טיפול באמצעות זריקות ביולוגיות, למשל, טיפול בזריקות PRP שהוכח כבעל פוטנציאל החלמה ושיפור תסמינים במצבי טנדינופתיה של גיד הפיקה.

טיפול זה נחשב לטיפול חדשני יחסית בדלקות גידים וטנדינופתיות ובמקרים של דלקת בגיד הפיקה יכול לסייע בהחלמת ואף שיפור הנזק שנגרם לגיד במקרים מסויימים. 

גם טיפול בגלי הלם הוכח כבעל פוטנציאל לשיפור תסמינים והקלה בתפקוד במצבי טנדינופתיה של גיד הפיקה.

במקרים עקשניים ביותר, שאינם מגיבים לטיפול שמרני, נשקלת האפשרות לטיפול ניתוחי, כאשר ברוב המקרים מבוסס על הטרייה של האזור המעורב בגיד.

קיימות מס' שיטות לביצוע ההטרייה, חלקן באופן זעיר פולשני – ארתרוסקופי וחלקן בשיטה פתוחה.

ד"ר ליאור לבר – אורתופד מומחה לטיפול בבעיות בגיד הפיקה

ד"ר ליאור לבר, אורתופד ספורט מנתח ומומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, בעל נסיון רב בטיפול בבעיות גיד פיקה.

כשחקן כדוריד מקצועני בעברו וכמי שסבל בטנדינופתיה של גיד הפיקה – Jumper’s knee – בעצמו, ד"ר לבר מכיר את הבעיה לעומק.

בנוסף, את הניסיון הרב העומד לרשותו, רכש ד"ר ליאור לבר במסגרת עבודתו בחו"ל במיטב בתי החולים העוסקים בתחום רפואת הספורט האורטופדית, וכרופא ספורט בקבוצות מובילות בענפי ספורט שונים וטיפול בבעיות גיד פיקה בספורטאים בכל הרמות.

קראו גם על:

השתלת מיניסקוס

השתלת סחוס בברך

רופא פציעות ספורט

מאמרים נוספים
קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)
uncategorized

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה
פציעות אורטופדיות

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה

ספורט מועיל וחשוב לבריאותנו, אולם פעילות מאומצת ללא בקרה או ספורט מקצועי, עשויים לייצר עומס חריג על מערכת השלד והשרירים ולהוביל לפציעות ספורט. ספורטאים חובבים