קרע בלברום בכתף SLAP

קרע בלברום בכתף SLAP

מהי פגיעת קרע בלברום של הכתף ומהי פגיעת SLAP? מהם התסמינים לפגיעות אלו וכיצד ניתן לטפל בהן? על כך ועוד בעמוד שלפניכם. 

הלברום של הכתף הוא למעשה טבעת סחוסית שמטרתה לספק תמיכה חיונית למפרק הכתף.

טבעת זו מקיפה את השקע המצוי במפרק הכתף, מסייעת להעמקתו ובכך למעשה מאפשרת את ייצוב מפרק הכתף.

חשוב לציין שלברום הכתף מהווה את נקודת החיבור של הגיד הארוך של השריר הדו ראשי (שריר הביצפס בזרוע) המגיע עד לכתף וכן לרצועות נוספות המתחברות אליו שכל אחת חשובה ומסייעת ליציבות הכתף. 

אם כך, מהי פגיעת קרע בלברום של הכתף ומהי פגיעת SLAP?

קרע בלברום הכתף עלול להתרחש על רקע חבלה או פריקת כתף, או לחילופין, מפעילות מחזורית מאומצת עם עומסים גדולים על הכתף (ספורטאים שזורקים הרבה, מתאמנים בחדר כושר, אומנויות לחימה ועוד), כאשר הקרע גורם לניתוק טבעת הלברום מהשקע בו היא מצויה, ומעבר לכאב הנלווה הדבר עלול להוביל להגבלת התנועה של מפרק הכתף ולחוסר יציבות.

פגיעות SLAP הן למעשה סוג של קרע לברום בכתף וראשי התיבות SLAP (Superior Labrum Anterior and Posterior Tear) מייצגות למעשה מונח מקצועי המתייחס למידת המעורבות של גיד הדו-ראשי (גיד הביצפס) ולהיקף ומיקום קרע הלברום בכתף: לברום עליון, קדמי ואחורי, כאשר פגיעה חמורה עלולה לגרום לקרעים קדמיים ואחוריים בנוסף לקרע בלברום העליון. 

פגיעת קרע בלברום של הכתף SLAP –  כיצד היא נגרמת? 

פגיעות לברום בכתף עלולות להתרחש כתוצאה מחבלה/טראומה לכתף וכתוצאה משימוש יתר ותנועות מחזוריות של הכתף (נפוץ בעיקר בקרב אנשים העוסקים בפעילות ספורטיבית של ענפי ספורט הכוללים פעולות זריקה, חדר כושר, נפילות מרובות על ידיים מושטות ומשיכות של הידיים לאחור).

בשני המקרים, פגיעת קרע בלברום של הכתף או SLAP מלווה בתסמינים הכוללים בין היתר: כאבים בכתף, הגבלה בטווחי התנועה, תחושת חולשה בכתף, תחושת חוסר יציבות, כאבים בפעולות הרמה של הכתף ועוד. 

אבחון קרע בלברום בכתף

אבחון קרע בלברום בכתף או SLAP מתבצע על ידי שילוב של לקיחת היסטוריה רפואית יסודית, הבנת התלונות האופייניות, הבנת מנגנון הפציעה והתנועות הגורומות לכאב, בדיקה גופנית יסודית עם מבחנים ייעודיים, ובמידה ועולה חשד לקרע בלברום, ביצוע MRI עם הזרקת חומר ניגוד לכתף (MRA).

טיפול בפגיעת קרע בלברום של הכתף 

קרע בלברום כתף

הגישות לטיפול בפגיעת קרע בלברום של הכתף כוללות הן אפשרות של טיפול שמרני והן אפשרות של טיפול ניתוחי, כאשר סוג הטיפול נקבע בהתאם לממצאי בדיקות האבחנה המשלבות בין הבדיקה גופנית לבין בדיקות ההדמיה, רמת התסמינים והאם טיפול שמרני נכשל בעבר.

הטיפול השמרני במקרים של פגיעת קרע בלברום של הכתף SLAP, מבוסס ברובו על הורדת עומס מהכתף, טיפולי פיזיותרפיה וטיפול תרופתי של נוגדי דלקת וזריקות ביולוגיות (זריקות PRP) במידת הצורך.

בכל אותם מקרים בהם הטיפול השמרני אינו מצליח לאחות את הקרע ו/או במקרים בהם מדובר בקרעים נרחבים ומורכבים, נדרש טיפול ניתוחי המיושם בשיטה זעיר פולשנית – ארתרוסקופיה של הכתף.

הטיפול הניתוחי כרוך גם בתקופת שיקום מתמשכת במסגרתה המנותח נדרש לטיפולי פיזיותרפיה בליווי ופיקוח פיזיותרפיסט מנוסה, כאשר שיקום של טווחי התנועה וכח מספק מתרחש כשלושה עד ארבעה חודשים לאחר הניתוח ולאחר השלמת השלב הראשון של הטיפול הפיזיותרפי. 

ד"ר ליאור לבר – אורתופד מומחה לטיפול פגיעת קרע בלברום של הכתף SLAP

ד"ר ליאור לבר, אורתופד ספורט מנתח ומומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, בעל נסיון רב בטיפול בקרעי לברום ופגיעות SLAP בכתף.

את הניסיון הרב העומד לרשותו, רכש ד"ר ליאור לבר במסגרת עבודתו בחו"ל במיטב בתי החולים העוסקים בתחום רפואת הספורט האורטופדית, כרופא ספורט בקבוצות מובילות בענפי ספורט שונים וכרופא בכיר ביחידה לטיפול בפציעות ספורט בבית החולים הלל יפה בחדרה. 

מאמרים נוספים
קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)
uncategorized

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה
פציעות אורטופדיות

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה

ספורט מועיל וחשוב לבריאותנו, אולם פעילות מאומצת ללא בקרה או ספורט מקצועי, עשויים לייצר עומס חריג על מערכת השלד והשרירים ולהוביל לפציעות ספורט. ספורטאים חובבים