קרע לברום בירך

קרע לברום בירך

מהו קרע לברום בירך? מהם התסמינים היכולים להעיד על קרע לברום במפרק הירך ומהן האפשרויות הטיפוליות? כל מה שצריך וחשוב לדעת על קרע לברום במפרק הירך בעמוד שלפניכם. 

הלברום בירך הוא למעשה טבעת סחוסית רכה וגמישה המקיפה את שקע הירך, שתפקידה לסייע ביציבות המפרק ולהגן על הסחוסים המצויים בעומק המפרק.

טבעת הלברום נתונה ללחצים ועומסים בכל טווח התנועה של מפרק הירך, ההולכים ומתרבים בעיקר במהלך ביצוע תנועות המביאות את הירך לקצה טווח התנועה.

תנועות אלו נדרשות בעת קיומה של פעילות ספורטיבית כגון משחקי כדור למיניהם, אומנויות לחימה, ריקוד ואפילו בביצוע פעילויות כגון יוגה, פילאטיס וכדומה, ולכן, קרע לברום בירך נפוץ יותר בקרב אנשים העוסקים בפעילות ספורטיבית או גופנית. 

כיצד קורה קרע לברום בירך?

קרע לברום בירך יכול להיות טראומתי (חבלתי) כתוצאה מתנועה חדה בפעילות ספורט, תאונה (סקי, רכב, נפילה) או כתוצאה משינויים מבניים התפתחותיים במפרק הירך השכיחים יחסית באוכלוסיה וקיימים למעשה כבר מגיל צעיר יחסית.

שינויים מבניים אלה גורמים לחוסר התאמה במבנה מפרק הירך בין ראש עצם הירך (הפמור) לבין שקע הירך באגן (האצטבולום) לפחות בחלק מטווח התנועה (לרוב בא לידי ביטי בתנועות המערבות כיפוף של הירך).

שינויים מבניים אלה יכולים להוביל להתפתחות תסמונת צביטה בירך (שיכולה לגרום לקרע בלברום ירך כתוצאה מצביטתו והחיכוך המחזורי בו באזור השינוי המבני.

ייתכן גם שילוב של הגורמים הללו, וקרעי לברום שכיחים יותר בכאלה העוסקים בפעילות גופנית ולהם אותם שינויים מבניים לעומת אלה ללא השינויים המבניים הללו.

בנוסף, חשוב לציין שטבעת הלברום מאבדת מגמישותה ומעמידותה עם הגיל, ולכן, קרעי לברום בירך יכולים להיות גם ניווניים ונפוצים גם בקרב אוכלוסיות מבוגרות, לרוב שחלק מתהליך ניווני במפרק הירך ושחיקת סחוס במפרק הירך. 

מה יכול להעיד על קרעי לברום בירך? 

הימצאותו של קרע לברום בירך, עלול להוביל לכאב עז במפרק הירך ולמגבלה בתנועה וכפועל יוצא מכך גם למגבלה תפקודית משמעותית. בחלק מהמקרים, הקרע הינו א-סימפטומטי, או גורם לתסמינים חולפים ולכן, לא כל קרע לברום בירך מחייב או דורש טיפול ניתוחי, ובחלק מהמקרים הבעיה נפתרת מעצמה באופן ספונטני או במסגרת טיפול שמרני בלבד.

כך או אחרת, קרעי לברום בירך מחייבים הליך אבחוני מדוייק והתאמת תכנית טיפול במקרים בהם מופיעים אחד או יותר מהתסמינים הבאים:

  • כאבים עזים ותדירים באזור הירך או המפשעה 
  • תחושת כאב חד או לחץ בעת הנעת מפרק הירך 
  • הגבלת טווחי תנועה של מפרק הירך מלווה בכאב
  • תחושת צביטה כואבת בהנעת מפרק הירך או קליק כואב בהנעת מפרק הירך 

אבחון קרעי לברום בירך 

על מנת לאבחן קרע בלברום הירך ואת חומרתו, קיימת חשיבות רבה בהיוועצות רפואית עם רופא אורטופד מומחה, עדיפות לאורתופד מומחה בפציעות ספורט, ארתרוסקופיות ירך או שימור מפרק ירך, במהלכה ניתן לאבחן את הקרע באמצעות בדיקה גופנית יסודית של מפרק הירך.

במידת הצורך, נעשה שימוש גם בבדיקות הדמייה כגון MRI של מפרק הירך ובזריקות ייחודיות המשמשות גם כאמצעי אבחוני וגם כאמצעי טיפולי. 

טיפול בקרעי לברום בירך

בהתאם לממצאי האבחון, היקף התסמינים וחומרתם, ניתן להתאים את הטיפול הנדרש, כאשר הטיפול השמרני המיועד לרוב המקרים של קרעי לברום בירך כולל בין היתר: טיפול תרופתי של משככי כאבים ונוגדי דלקות, טיפולי פיזיותרפיה , זריקות (ביולוגיות – כמו זריקות PRP, זריקות חומצה היאלורונית או שילוב שלהן) וביצוע התאמה של סוג הפעילות והעומסים.

בכל אותם מקרים בהם התסמינים אינם חולפים לאחר הטיפול השמרני, ניתן לשקול טיפול ניתוחי המיושם בשיטה הארתרוסקופית (זעיר פולשנית) במסגרתה ניתן לטפל גם בקרעי לברום וגם בשינוים המבניים אשר הובילו להיווצרות קרע בלברום הירך, במידה וקיימים. 

ד"ר ליאור לבר, הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, וכן הינו מומחה לשימור מפרק ירך, טיפול בעיות מפרק ירך במבוגרים צעירים וארתרוסקופיות ירך.

ד"ר לבר מתמחה באבחון וטיפול בקרעי לברום בירך.

למידע נוסף בנושא קרעי לברום  ולתיאום תור עם ד"ר ליאור לבר לחצן כאן.

מאמרים נוספים
קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)
uncategorized

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה
פציעות אורטופדיות

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה

ספורט מועיל וחשוב לבריאותנו, אולם פעילות מאומצת ללא בקרה או ספורט מקצועי, עשויים לייצר עומס חריג על מערכת השלד והשרירים ולהוביל לפציעות ספורט. ספורטאים חובבים