רופא פציעות ספורט

איך מטפלים בשחיקת סחוסים ניוונית (אוסטאוארתריטיס)?

שחיקת סחוסים ניוויות הידועה בשם אוסטאוארתריטיס היא דלקת מפרקים ניוונית בעלת שכיחות בעיקר בברכיים, בפרקי הירך ובמפרקים הקטנים המצויים בכף היד. יחד עם זאת, דלקת מפרקים ניוונית עלולה להיווצר בכל מפרק אחר בגוף והיא שכיחה בעיקר בקרב נשים וגברים מעל גיל 50. המנגנון השחיקתי של הסחוס שכיח יותר בקרב האוכלוסיה המבוגרת כתואצה מתהליך ההזדקנות הטבעי של הסחוס והמפרק והדבר עלול להוביל לפגיעות שונות במפרק בו מצויי הסחוס המפרקי. 

אף על פי שהתהליך הניווני של הסחוס עלול לפגוע בכל מפרק בגופנו, מפרקי הברכיים והירכיים הם אלו המצויים בסיכון גבוה יותר למצבי שחיקת סחוסים ניוונית (אוסטאוארתריטיס) מכיוון שהם מצויים תחת עומסי משקל ותנועה תמידיים. 

סימפטומים נלווים לפגיעה סחוסית ניוונית 

שחיקת סחוסים ניוונית מתאפיינת בהופעת כאב הדרגתי או כאב המופיע בעת נשיאת משקל על  המפרק. תסמינים נוספים לשחיקת סחוסים ניוונית כוללים כאב בהנעת המפרק, כאב בזמן פעילות (למשל הליכה, ירידה ועליית מדרגות, עמישה) חריקות בזמן תנועה, רגישות באזור הפגוע או סביב המפרק,הופעת נפיחות ואף נוקשות של המפרק בשלבים מתקדמים. 

דרכי טיפול במצבי שחיקה של הסחוסים 

מכיוון שהסחוס הוא רקמה נטולת אספקת דם, יכולת הריפוי של הסחוס במקרים של פגיעה חבלתית או מצבי שחיקה היא מוגבלת. יחד עם זאת, קיימות מספר שיטות טיפוליות המיועדות לצרכי ריפוי רקמת הסחוס באיכות תפקודית מיטבית. כאשר מדברים על דרכי טיפולי במצבי שחיקת סחוסים ניוונית (אוסטאוארתריטיס), מדברים על שתי דרכי טיפול עיקריות, האחת כוללת בתוכה את כל אמצעי הטיפול השמרני והשנייה את הטיפול הניתוחי. 

טיפול שמרני למצבי שחיקת סחוסים ניוונית כולל נטילת תרופות נוגדות דלקת, טיפולי פיזיותרפיה  ושימוש באמצעי תמיכה להפחחת עוצמת הכאב ושימוש בטיפולי הזרקות של חומצה היאלורונית וזריקות PRP  שיכולות לשפר תסמינים ואף להאט את התהליך השחיקתי, במטרה להאריך את חיי המפרק. 

כמו כן, קיים טיפול שמרני חדשני במסגרת טיפולים אורתוביולוגיים בהם נעשה שימוש בתאי גזע עצמיים מהמטופל עצמו. טיפולים חדשניים אלו מסייעים רבות לשיפור התסמינים הנלווים למצבי חשיקת סחוסים ניוונית (אוסטאוארתריטיס) והם נועדו כאמור גם להאטת הפגיעה הסחוסית המתמשכת. 

חשוב לדעת: אנשים המתמודדים עם שחיקת סחוסים ניוונית נדרשים להטמעת שינויים באורחות חייהם כגון: הקפדה יתרה על דיאטה ומשקל גוף תקין, טיפולי פיזיותרפיה ותרגילי התעמלות ונטילת תוספי תזונה וכדומה. שינויים אלו עושיים להוביל בחלק גדול מהמקרים לשיפור משמעותי בתדירות הופעת התסמינים והכאבים הנלווים אליהם ולהאריך את חיי המפרק. 

טיפולי ניתוחי למצבי שחיקת סחוס ניוונית 

בכל אותם מקרים בהם הטיפולים השמרניים אינם מסייעים עוד להפחתת התסמינים, נשקלת אפשרות להליך ניתוחי במסגרתו מוחלף המפרק השחוק במפרק מלאכותי  (למשל החלפת ירך, או החלפת ברך מלאה/חלקית). לאחר ניתוחים אלה, המטופלים יכולים לרוב לחזור לפעילות שגרתית מלאה לאחר תקופת החלמה בת מספר חודשים הכוללת שיקום ייעודי בטיפולי פיזיותרפיה.

למידע נוסף על דרכי טיפול במצבי שחיקה ניוונית של הסחוסים במפרק הירך או הברך, צרו קשר כאן עם ד"ר ליאור לבר, אורתופד מומחה לבעיות מפרק ברך וירך. 

מאמרים נוספים
קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)
uncategorized

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה
פציעות אורטופדיות

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה

ספורט מועיל וחשוב לבריאותנו, אולם פעילות מאומצת ללא בקרה או ספורט מקצועי, עשויים לייצר עומס חריג על מערכת השלד והשרירים ולהוביל לפציעות ספורט. ספורטאים חובבים